Dit jaar is de functie regieverpleegkundige ingevoerd op de verpleegafdelingen. Notes for Nursing sprak met drie regieverpleegkundigen over hun ervaringen tot nu toe.
Dit jaar is de functie regieverpleegkundige ingevoerd op de verpleegafdelingen. Notes for Nursing sprak met drie regieverpleegkundigen over hun ervaringen tot nu toe.
Het verhaal van René Lem
Eigenlijk had René niet meer verwacht dat hij nog veel nieuws zou leren als regieverpleegkundige. Na meer dan 25 jaar ervaring als (senior) verpleegkundige heb je alles al een keer gezien, toch? Maar dat liep anders, mede door zijn eigen ambities en doorzettingsvermogen. |
Het verhaal van René Lem Eigenlijk had René niet meer verwacht dat hij nog veel nieuws zou leren als regieverpleegkundige. Na maar dan 25 jaar ervaring als (senior) verpleegkundige heb je alles al een keer gezien, toch? Maar dat liep anders, mede door zijn eigen ambities en doorzettingsvermogen. |
Op de afdeling van René werken sinds dit jaar tien regieverpleegkundigen. ‘Er is veel veranderd. Ik zie veel meer betrokkenheid bij elkaar en bij de afdeling. Dat is leuk om te zien! Ook het verantwoordelijkheidsgevoel is enorm toegenomen. Als we nu iets moeten beslissen, dan doen we dat met zijn allen, terwijl we dat eerst met de drie senioren deden. Mensen vonden er wel iets van, maar spraken dat niet altijd uit. Nu moet dat wel vanuit de rol van regieverpleegkundigen. Daardoor is er veel meer openheid. En meer commitment bij het team voor die beslissingen.’
Behalve regieverpleegkundigen is René samen met een andere regieverpleegkundige ook operationeel ondersteuner. ‘Dat is vooral een helikopter-rol. Ik ben vraagbaak en help de collega’s hoe ze iets kunnen opzetten. Daarnaast begeleid ik de HBO-V deeltijd studenten, trainees en nieuwe medewerkers en geef ik vooral veel tips en adviezen aan de regie- en allround verpleegkundigen. Als OO’er voer ik ook ontwikkelgesprekken. Daarin geef ik niet alleen feedback, ik vraag ook feedback op mijn rol en ik geef aan wat mensen van mij mogen verwachten als OO’er. Die rol is een stuk duidelijker dan mijn rol als senior-verpleegkundige hiervoor was. De nieuwe structuur heeft veel duidelijkheid op de afdeling gebracht.’
René heeft onlangs als onderdeel van de weg naar regieverpleegkundige de HBO-V in deeltijd afgerond. Daarbij maakte hij het zichzelf niet makkelijk. ‘Ik wilde geen zes halen. Maar minimaal een 8. Het is me gelukt!’, zegt hij lachend. ’Dat heeft me wel bloed, zweet en tranen gekost. Van oorsprong ben ik inservice opgeleid. Door de HBO-opleiding heb ik nu, na 25 jaar werkervaring nog zo veel geleerd, ik ben er een andere verpleegkundige en zelfs een ander mens door geworden! Ik heb bredere interesses gekregen. Tot dan toe leunde ik vooral op routine, nu heb ik een andere kijk op veel dingen gekregen. Op samen beslissen bijvoorbeeld, dat vind ik heel waardevol.’ Naast de HBO-V opleiding zijn er volgens René veel meer manieren om jezelf te ontwikkelen. ‘Door deel te nemen aan gesprekken, je mening te uiten, met alternatieven komen. Dat wordt heel erg gestimuleerd door de komst van de regieverpleegkundigen.’
Die persoonlijke ontwikkeling ziet René niet alleen bij zichzelf, ook zijn collega’s ziet hij groeien. ‘Mensen moeten vanuit hun rol als regieverpleegkundigen meer verantwoordelijkheid nemen en ze durven het nu ook. Omdat het van ze verwacht wordt. Dat is een goede ontwikkeling. Ze ontwikkelen zich persoonlijk en als verpleegkundige. Maar ook de allround verpleegkundigen ontwikkelen zich.
De nieuwe rolverdeling geeft geen onderlinge strijd, maar juist een positieve ontwikkeling binnen het team. Ik zie verpleegkundig leiderschap op alle niveau’s.’ Verpleegkundig leiderschap begint volgens René bij jezelf. ‘Als verpleegkundige moet je je blijven ontwikkelen. Dat doe ik ook. Ik ben kritisch naar mezelf en ook naar anderen. Maar ik geef ook tips, zodat anderen ook zien waarin ze kunnen groeien. De ruimte die ik zelf ook krijg, is nodig om je te kunnen ontwikkelen.’ Daarom is het volgens René belangrijk om de kansen te pakken als ze zich voordoen. ‘Dat is het mooie van dit traject voor alle verpleegkundigen: zij kunnen die kans nu ook pakken.’
Het verhaal van Jacqueline Turner
Leren is leuk, vindt Jacqueline Turner. Zolang het wel praktisch toepasbaar is. De HBO-V opleiding past minder goed bij haar, maar de cursussen in het versterkingsprogramma des te meer. 'Verbeteren van zorg, daar kan ik wat mee!' |
Het verhaal van Jacqueline Turner Leren is leuk, vindt Jacqueline Turner. Zolang het wel praktisch toepasbaar is. De HBO-V opleiding past minder goed bij haar, maar de cursussen in het versterkingsprogramma des te meer. 'Verbeteren van zorg, daar kan ik wat mee!' |
Sinds april is Jacqueline regieverpleegkundige op C12 neurologie/neurochirurgie. ‘We zijn nog aan het zoeken hoe we de functie op onze afdeling vorm gaan geven, maar ik ben nu al enthousiast’, vertelt ze. ‘Het is leuk om nieuwe dingen te leren. En om oude dingen weer eens af te stoffen. Oorspronkelijk heb ik de inservice opleiding gevolgd, maar de manier van werken is nu wel heel anders dan hoe ik het vroeger heb geleerd.’
Het versterkingsprogramma voor verpleegkundigen biedt uitkomst en Jacqueline heeft er al flink gebruik van gemaakt: ‘Ik heb verschillende cursussen gevolgd: klinisch redeneren, verbeteren van zorg en opzoeken van wetenschappelijke literatuur. Dat laatste was voor mij relatief nieuw.’ De scholing verbeteren van zorg heeft het team sinds deze week een verbeterbord opgeleverd, waarop iedereen kan aangeven welke dingen in de dagelijkse praktijk het team zou moeten oppakken om te verbeteren. Enige voorwaarde is dat het team er invloed op heeft en het binnen 30 dagen opgelost moet kunnen zijn. Dat heeft Jacqueline geïnspireerd om ook grotere verbeteringen op te pakken. ‘Op onze afdeling liggen patiënten na een CVA soms een tijdje te wachten op een revalidatieplek. In die tijd zouden ze veel meer gestimuleerd kunnen worden om te bewegen. Daarover heb ik al contact gehad met een van de ergotherapeuten die het wel ziet zitten om dit samen op te pakken.’
De invoering van de regieverpleegkundigen zorgt voor een klimaat opde afdeling dat gericht is op leren, ziet Jacqueline. ‘Het geeft voldoening om dingen op te pakken waar je tegenaan loopt en waarvan je vindt dat het eigenlijk anders zou moeten. Nu krijgen we daar tijd voor en handvatten hoe je zoiets kunt aanpakken. Bij de cursus verbeteren van zorg kregen we handige tips en hebben we geleerd welke stappen je zet. En – heel belangrijk - hoe je ervoor zorgt dat de verbetering ook blijvend is.’
De cursussen in het versterkingsprogramma sluiten goed aan op de scholingswens van Jacqueline. ‘Ik wil me graag meer verdiepen in allerlei dingen. Omdat het voor mij wat langer geleden is dat ik de inservice opleiding volgde, kijk ik waarin ik bijgeschoold wil worden. Een hele HBO-V opleiding gaat een stap te ver, dat vind ik te theoretisch. Maar ik vind het erg leuk om te blijven leren en nieuwe dingen te doen, zeker als deze praktisch zijn ingestoken. Verbeteren van zorg, daar kan ik wel wat mee. En ook coachen en ontwikkelen vind ik leuk om te doen.’
Jacqueline is nog niet uitgeleerd. ‘Voor september en oktober heb ik me opgegeven voor de cursussen coachen en ontwikkelen en voor Nanda NOC NIC. Dat laatste is een universele manier van rapporteren die ook de wijkverpleging en andere zorginstellingen gebruiken. Met hen gaan we steeds meer samenwerken, dan is het handig om dezelfde werkwijze te hebben.’ Daarnaast gaat Jacqueline zelf haar collega’s scholen: ‘Op de neurocare liggen mensen ook aan de hartbewaking. Om de hartritmes te kunnen beoordelen kregen we voorheen 2x per jaar een korte bijscholing van een verpleegkundige van de CCU. Maar we merkten dat dat niet voldoende was om de kennis bij iedereen op peil te houden. Daar gaan we nu zelf meer mee doen. Met een collega heb ik de cursus telemetrie cardiologie gevolgd bij het Radboudumc. We gaan nu samen de collega’s daarin scholen.’
Al met al vindt Jacqueline de invoering van de regieverpleegkundigen een goede ontwikkeling. ‘Ik verwacht dat verpleegkundigen nu meer mee gaan denken en meebepalen hoe dingen in het ziekenhuis gaan lopen. We zijn nu met een flink aantal verpleegkundigen dat zich naast hun werk kan verdiepen in allerlei dingen en ook in afdelingsoverstijgende zaken. We krijgen een jaar om ons te bewijzen. Het is goed dat iedereen die dit wil nu de kans krijgt. Ook als je geen HBO-V hebt.’
Het verhaal van Lucia uit het Broek
Lucia werkt op de acute opname afdeling (AOA) in een jong en enthousiast team dat gewend is om dingen aan te pakken en vooruit wil. Die omgeving past haar goed, want als ambitieuze aanpakker heeft ze naast haar werk nog verschillende rollen en functies. Wat is voor haar de toegevoegde waarde van de regieverpleegkundige? |
Het verhaal van Lucia uit het Broek Lucia werkt op de acute opname afdeling (AOA) in een jong en enthousiast team dat gewend is om dingen aan te pakken en vooruit wil. Die omgeving past haar goed, want als ambitieuze aanpakker heeft ze naast haar werk nog verschillende rollen en functies. Wat is voor haar de toegevoegde waarde van de regieverpleegkundige? |
Voordat ze in april regieverpleegkundige werd, was Lucia senior-verpleegkundige. ‘Daarnaast heb ik verplegingswetenschappen gestudeerd en werk ik nu ook als onderzoeker/promovenda voor de HAN’, vertelt ze. ‘Daarin onderzoek ik de risico-taxatie en besluitvorming in de ambulancezorg bij patiënten die een tijdelijk bewustzijnsverlies hebben gehad en spontaan weer zijn bijgekomen. Als iemand daarna geen klachten heeft, dan moet de ambulanceprofessional besluiten of ze diegene moeten meenemen of met een gerust hart kunnen thuislaten. Daarvoor hebben we een nieuw protocol ontwikkeld.’ Naast haar werk als verpleegkundige is Lucia ook vicevoorzitter van de verpleegkundige staf.
Voor duizendpoot Lucia was het een logische stap om regieverpleegkundige te willen worden. Maar ze is ook om een andere reden gemotiveerd: ‘De invoering van die functie vind ik een goede ontwikkeling’, zegt ze. ‘Ik ben er een groot voorstander van om echt vanuit vakinhoud te kijken naar wat we doen, waarom we iets doen en hoe we iets op een andere manier kunnen doen als het anders moet. De ontwikkeling naar regieverpleegkundigen kan daar veel aan bijdragen.’
Op de AOA ziet Lucia een duidelijke beweging ontstaan nu er regieverpleegkundigen zijn. ‘Mensen waren altijd wel geïnteresseerd, maar ik zie veel collega’s nu de stap zetten naar ook echt iets gaan doen. Wat daarbij helpt is dat de groep groter is: van 5 senior-verpleegkundigen zijn we naar 11 regieverpleegkundigen gegaan. Daarmee krijg je meer voor elkaar.’
Om de slagkracht nog meer te vergroten, heeft het team de inhoudelijke thema’s op een speciale manier verdeeld. ‘We hebben afgesproken dat iedereen zich met de thema’s verpleegkundig leiderschap en digitalisering moet bezighouden, die zijn overstijgend. Van de andere thema’s hebben we koppeltjes gemaakt: coachen en ontwikkelen is samengevoegd met klinisch redeneren, verbeteren van zorg en onderzoekend vermogen zijn aan elkaar gekoppeld, net als multidisciplinaire samenwerking en patiënten logistiek. Voor elk koppel nemen drie of vier regieverpleegkundigen het initiatief. Zij bekijken waar we op dat thema tegenaan lopen en wat er anders zou moeten. Daar betrekken ze ook allround verpleegkundigen bij. Omdat de onderwerpen echt uit het team zelf komen, zie je dat er gericht aan gewerkt wordt.’
Die werkwijze heeft op de AOA al tot leuke resultaten geleid. ‘Vanuit mijn eigen thema – coachen & ontwikkelen en klinisch redeneren - hebben we verdiepingsmomentjes ingevoerd’, licht Lucia toe. ‘Op dinsdag, woensdag en donderdag is het eerste half uur van de avonddienst zo’n verdiepingsmoment waarop we actief met scholing bezig zijn. Dat kan zijn naar aanleiding van een casus, een ziektebeeld dat speelt, of een actuele vraag. We willen het vooral laagdrempelig houden, maar zijn nog een beetje zoekend naar de vorm waarin we het moeten gieten.’ Ook de andere inhoudelijke thema-koppels hebben al resultaten opgeleverd. ‘Op de AOA is de doorstroom een belangrijk thema’, vertelt Lucia. ‘Vanaf de spoedeisende hulp naar de AOA- en naar B20 of A22. Vanuit het thema multidisciplinaire samenwerking en patiënten logistiek kijken we nu hoe we die doorstroming kunnen versnellen of verbeteren. We kijken naar de randvoorwaarden en hoe we die kunnen optimaliseren.’
De thema’s verbeteren van zorg en onderzoekend vermogen hebben geleid tot een gezamenlijke dagstart. ‘Voorheen liep de coördinerend verpleegkundige voorafgaand aan het beddenoverleg wel iedereen even langs, maar nu doen we dat centraal zodat iedereen weet hoe de anderen ervoor staan en welke afspraken of leerdoelen mensen hebben. Daarbij letten we erop dat we kort en bondig overdragen.’
‘De ontwikkeling waarin we nu zitten is goed voor het team’, ziet Lucia. ‘Natuurlijk is het soms lastig om ervoor te zorgen dat iedereen weet waar de anderen mee bezig zijn en het is soms zoeken naar de juiste manier, maar het is heel waardevol dat we met zijn allen ergens mee bezig zijn. Die flow is leuk om te zien en ik ben dan ook heel benieuwd waar dat allemaal nog toe zal leiden.’
Dit is een artikel uit Notes for Nursing 2023. Notes for Nursing is een magazine gemaakt voor en door verpleegkundigen van CWZ, dat jaarlijks verschijnt. Met dit tijdschrift wil het verpleegkundig stafbestuur de aandacht vestigen op ontwikkelingen, innovaties en praktijk- en wetenschappelijk onderzoek voor en door verpleegkundigen.
CWZ is één van de 27 topklinische
opleidingsziekenhuizen in Nederland.
Al meer dan 170 jaar zijn wij hét ziekenhuis
van de regio Nijmegen.
CWZ is één van de 27 topklinische
opleidingsziekenhuizen in Nederland.
Al meer dan 170 jaar zijn wij hét ziekenhuis
van de regio Nijmegen.